SPA2102 gebruiken met 2 providers op lijn 1

Stel hier uw vragen over de configuratie van uw VoIP hardware
Bericht
Auteur
jacbalaguer

SPA2102 gebruiken met 2 providers op lijn 1

#1 Bericht door jacbalaguer » za 17 feb 2018, 19:13

Goedemiddag

Recentelijk heb ik een Linksys SPA2102 aangeschaft i.v.m. het vervangen van een defecte SPA-1001. De SPA2102 heeft de mogelijkheid om 2 toestellen aan te sluiten, maar is het mijn bedoeling om de inkomende en uitgaande gesprekken via één toestel te laten lopen, daar 2 toestellen in de kamer, 1 voor inkomende en 1 voor uitgaande mij, niet alleen enigszins overdreven lijkt maar ook verwarrend.

En hier doet zich nu mijn probleem voor, nl. ik heb twee sip providers. Ik gebruik voor de inkomende gesprekken Budgetphone (line 1 instellingen) en voor de uitgaande gesprekken JustVoip (line 2 instellingen). Bij de SPA-1001 was het mogelijk om bij de tab PHONE aan te geven wat de standaard lijn was (default line optie) waarbij bij de optie 'Line 2 select code' door middel van een hekje (#) voor de 2de lijn (voor de uitgaande gesprekken) gekozen kon worden. De tab PHONE, ter selectie van de primaire en secundaire lijn ontbreekt bij de SPA2102. Ik kan nergens in de handleiding vinden of beide lijn(instellingen) toegepast kunnen worden om via één fysieke telefoon gebruikt te worden. Kan iemand mij helpen om een oplossing voor dit probleem te vinden.

Alvast dank.

ab_m_g

Re: SPA2102 gebruiken met 2 providers op lijn 1

#2 Bericht door ab_m_g » ma 19 feb 2018, 14:33

Je moet ervan uitgaan dat het apparaat ontworpen is om met twee toestellen of een telefoon en een fax te gebruiken itt een SPA-1001, waar ook maar 1 tel aansluiting op zit.

Het enige wat ik in de handleiding heb kunnen vinden is #99 : Toggles the line to a fax machine. (Not in PAP2T)
The default is #99.

Kun je altijd proberen. Wel zie ik op internet meer mensen die ermee worstelen.

Er schijnt ook een instelling te zijn om alles op Phone1 te ontvangen, maar dat is zo dat de 2 aderparen van de aansluiting gebruikt worden en je een telefoon met 2 lijnen nodig hebt. Dat vind je hier

Houd er wel rekening mee dat je alle opties in de instellingen pas ziet als je als admin en in advanced mode bent ingelogd.

jacbalaguer

#3 Bericht door jacbalaguer » ma 19 feb 2018, 21:06

ab_m_g schreef:Je moet ervan uitgaan dat het apparaat ontworpen is om met twee toestellen of een telefoon en een fax te gebruiken itt een SPA-1001, waar ook maar 1 tel aansluiting op zit.

Het enige wat ik in de handleiding heb kunnen vinden is #99 : Toggles the line to a fax machine. (Not in PAP2T)
The default is #99.

Er schijnt ook een instelling te zijn om alles op Phone1 te ontvangen, maar dat is zo dat de 2 aderparen van de aansluiting gebruikt worden en je een telefoon met 2 lijnen nodig hebt. Dat vind je hier

Houd er wel rekening mee dat je alle opties in de instellingen pas ziet als je als admin en in advanced mode bent ingelogd.
Dank je ab_m_g voor je reactie en jouw raad/informatie. Ik ga hiermee aan de slag. Ik zal, als het werkt, met feedback komen.

Groet
Juan

jacbalaguer

#4 Bericht door jacbalaguer » di 20 feb 2018, 16:15

ab_m_g schreef:Je moet ervan uitgaan dat het apparaat ontworpen is om met twee toestellen of een telefoon en een fax te gebruiken itt een SPA-1001, waar ook maar 1 tel aansluiting op zit.

The default is #99.

Beste ab_m_g

Zoals het altijd het geval is, is jouw kennis van welke VOIP apparaat dan ook onontbeerlijk voor het oplossen van de VOIP problemen van de gebruikers van dit Forum. Ik heb de door jou aangegeven 'software' oplossing, namelijk de Toggles line to a fax machine optie #99, uitgeprobeerd en inderdaad hiermee kun je via één fysiek telefoontoestel zwischen van lijn 1 (inkomende gesprekken via Budgetphone) naar lijn 2 (uitgaande gesprekken via JustVoip).

Weliswaar dien je na de #99 het te bellen telefoonnummer volledig in te toetsen, dat wil zeggen inclusief het netnummer, maar dat is natuurlijk géén bezwaar als de oplossing van dit probleem van de SPA2102 zo simpel is op te lossen.

Nogmaals bedankt voor de snelle en zeer effectieve advies van mijn probleem, en misschien ook van andere SPA2102 gebruikers.

UPDATE: ik heb vanmiddag nog gecheckt, maar nu krijg ik het niet werkend. Ontvangen gesprekken gaan als vanouds goed, maar het lukt nu niet meer om via #99 de 2de lijn te activeren voor uitgaande gesprekken. Vreemd, eerder vandaag lukte het een tweetal keren wel. Ik blijf het proberen, maar weet niet wat ik fout doe.

ab_m_g

#5 Bericht door ab_m_g » di 20 feb 2018, 18:51

Ik vrees dat je iets te vroeg gejuicht hebt; het lijkt ook te mooi om waar te zijn.

Aan de andere kant: 2x lukte het wel?! Dan moet het dus kunnen.

Suggestie ; Het is een toggle code, misschien moet de lijn na het gesprek weer teruggezet worden. Of, het is het # dat 't 'm doet, net als in de SPA1001, maar dat had je misschien al uitgeprobeerd, alleen # drukken en dan een nummer invoeren?

Het kan informatie op leveren, door na een opdracht aan de SPA gegeven te hebben, op de info pagina te kijken, naar status, wat hij als nummer verzendt en via welke provider, of FAX geactiveerd is etc. Ik heb helaas geen SPA2102 om e.e.a. uit te proberen. Ik heb lang een SPA3102 gebruikt, die echt heel anders is.

Mocht je het werkend krijgen, dan kan je op de tab regional de code handzamer maken.

ab_m_g

#6 Bericht door ab_m_g » zo 25 feb 2018, 18:03

Beste Juan,

Het lijkt dus echt niet mogelijk te zijn de SPA te gebruiken zoals je dat wilt.
Ik kan nog erg ingewikkelde constructies bedenken, die waarschijnlijk ook niet werken.

Het komt er op neer de te ontvangen gesprekken in het apparaat of in het eigen netwerk door te schakelen.
Theoretisch(!)
Als je gesprekken op lijn 1 binnenkomen, je dus uitbelt met Line 2, stel je in:
Op line 1. Make call without reg - yes; enable ip-dialing - aangevinkt; SIP port: 5060
Op line 2. Ans call without reg - yes; Bij user id het mobiele nummer dat je bij JustVoip geregistreerd hebt ( registratie hiervoor niet per se nodig, denk ik); SIP port: 5061.

Bij user 1: Cfwd All Dest. Hier gaat het waarschijnlijk mis want er moet doorgeschakeld worden naar mobielnummer@128.0.0.1:5061 of het intern netwerk ip 192.168.?.? van de SPA of naar het publieke adres van de SPA, steeds met :5061 erachter.

Het zou kunnen dat je een fictief nummer daar kunt zetten, bijvoorbeeld 123; dus bij user 1 - Cfwd All dest - 123 ; en dan in het dial plan van Line 1 de "vertaling":
in het dial plan: ( begin dial plan | <123:><:06nummer@128.0.0.1:5061> | vervolg dial plan )

Het IP 128.0.0.1 kun je uitproberen met te veranderen in 192.168.?? (adres van de SPA in het interne netwerk) of het publieke IP adres, steeds met :5061 erachter.

De telefoon moet nu in Phone 2 ingeplugd worden en je kunt het uitproberen.

Nog een gedachte: Misschien was de adapter van de SPA1001 kapot en doet hij het met de adapter van de SPA2102 wel; beide 5 V - 2A.

Als laatste: kom hem omruilen bij mij in een Fritzbox, waarmee dit alles moeiteloos kan; ik heb er meerdere werkeloos op zolder liggen en kan ik met de SPA2002 stoeien :shock:

Groeten en succes! Ab

jacbalaguer

#7 Bericht door jacbalaguer » wo 28 feb 2018, 13:36

ab_m_g schreef:Beste Juan,

Het lijkt dus echt niet mogelijk te zijn de SPA te gebruiken zoals je dat wilt.
Ik kan nog erg ingewikkelde constructies bedenken, die waarschijnlijk ook niet werken.

Als laatste: kom hem omruilen bij mij in een Fritzbox, waarmee dit alles moeiteloos kan; ik heb er meerdere werkeloos op zolder liggen en kan ik met de SPA2002 stoeien :shock:

Groeten en succes! Ab
Beste Ab,

Inderdaad, ik ben het met je eens dat het niet de moeite loont om verder een oplossing voor mijn kwestie met de SPA2102. Het blijft vreemd dat ik bij het uitproberen toch 2 maal een uitgaande gesprek heb kunnen maken, maar omdat ik dat heb gedaan via alsmaar toetscombinaties in te drukken, kan ik mij achteraf niet meer herinneren hoe en wat ik heb gedaan.

Jouw idee om de SPA2102 om te ruilen voor een Fritzbox, waarmee ik het probleem op kan lossen en daarmee vermijd dat ik één telefoontoestel voor uitgaande gesprekken en één telefoontoestel voor inkomende gesprekken, lijkt mij prima. Enkel een vraag van mijn kant; is de Fritzbox ook zo eenvoudig in te stellen zoals de SPA's. Ik zeg dit omdat ik niet erg technisch onderlegd ben waardoor ik altijd om advies dien te vragen op dit forum.

Ik hoor wel van je hoe en wat,

MVG
Juan

ab_m_g

#8 Bericht door ab_m_g » do 01 mar 2018, 18:41

De Fritzbox is gebruiksvriendelijk en vooral in Duitsland erg populair; XS4All gebruikt hem voor de abonnees omdat hij betrouwbaar is.

Het is behalve ATA en router, zoals de SPA, ook modem, dus moet je dat ook instellen. Dat is het enige grote verschil. Nu kan hij ook een hoop meer, veel functies die ik ook niet gebruik. Ik zal apart beschrijven.

Als hij van fabrieksinstellingen komt, stel je de taal en land in, het soort verbinding en geef je telefoonnummers en devices op.
Taal, neem ik aan, Engels; land Nederland.
Verbinding: op een bestaande internetverbinding. De LAN1 poort wordt verbonden met een LAN poort van het modem, zoals bij de SPA.
Je voert op vergelijkbare wijze als in de SPA de gegevens voor het internetaccount in; je kunt tot 10 nummers invoeren.
De aangesloten telefoon, in de FON1 poort, programmeer je: bij welk nummer/account moet hij overgaan en welk account wordt gebruikt voor uitgaande gesprekken. Hij kan voor verschillende nummers overgaan.

Ingaande gesprekken van Budgetphone stel je in voor binnenkomende gesprekken en uitgaande voor JustVoip. Je kiest ze uit een lijst (je nummers) en herkent het BP nummer, het 31xxxxenz. nummer; JustVoip geef je een ander nummer, je mobiele nummer bijvoorbeeld en herkent hem zo ook in de lijst. (Klinkt allemaal alweer ingewikkelder misschien dan het is).

Dan is er Call Handling - Dialing Rules: Hier kun je opgeven dat 112 en bv. 0800 nummers via het BP nummer gaan. Als je een provider hebt om goedkoop naar een bepaald land of naar mobiel te bellen geef je de eerste cijfers van het nummer op van de nummers die onder de regel vallen en kiest uit een lijst het nummer dat voor de verbinding gebruikt moet worden.

Dit zijn de belangrijkste basisinstelling waarmee het werkt.

Wat de internetverbinding van de Fritzbox met het modem zijn er wat opties, welke precies voor jouw van toepassing is, weet ik niet.

ab_m_g

#9 Bericht door ab_m_g » do 01 mar 2018, 19:16

Voor de volledigheid nog wat andere functies van de Fritz.
- Je kunt er apparaten in huis mee aansturen, Smart Home heet dat;
- Met een app kun je via wifi je smartphone gebruiken om te bellen of gesprekken te beantwoorden (dit is soms erg handig);
- Je kunt vrij makkelijk een VPN verbinding opzetten, waarmee je bijvoorbeeld op afstand kunt zien wie er gebeld hebben;
- Ingebouwde faxfunctie;
- Bellijst van binnengekomen, uitgegane en gemiste gesprekken;
- Makkelijk in te pluggen netwerkwerkschijf die dan op het thuisnetwerk als opslag beschikbaar is. In de oudere modellen werkt dit alleen niet om veiligheidsredenen.
- DECT centrale, hierdoor kun je draadloze toestellen direct op de Fritzbox aanmelden.
De menu's zijn overzichtelijke gerangschikt. De laatste firmware update, die niet voor alle oudere modellen uitgebracht is, heeft de beveiliging verhoogd. Zo moet je sommige instellingen vanaf een aangesloten telefoon met een cijfercode bevestigen.
Dat laatste vind ik te omslachtig worden, maar dat kun je uitzetten.

Ik zal nog wel wat vergeten zijn, maar dit zijn de belangrijkste dingen. Er zijn verschillen tussen de modellen. De meest volledige heeft 2 telefoonaansluitingen, 4 LAN poorten, waarvan minstens 2 snelle en 2 USB poorten voor een netwerk schijf.
Er zijn modellen met 2 LAN poorten of 1 telefoon aansluiting en 1 USB poort etc. Voor oudere modellen worden geen firmware updates meer uitgebracht, wat ik een minpuntje vind, maar de beveiliging wordt wel op orde gebracht.

Deze functies hoef je niet te gebruiken; extra's dus.

jacbalaguer

#10 Bericht door jacbalaguer » vr 09 mar 2018, 18:41

jacbalaguer schreef:
ab_m_g schreef:Beste Juan,

Groeten en succes! Ab
Na jouw uitleg over de Fritzbox voel ik er wel voor om de SPA2102 om te ruilen voor één van jouw Fritzbox. Hoe regelen we dat?

Met vriendelijke groet,
Juan

Plaats reactie