inkomende gesprekken doen het niet.

Stel hier uw vragen over de configuratie van uw VoIP hardware

inkomende gesprekken doen het niet.

Berichtdoor danigator » Wo 11 Jan 2017, 19:23

Hi, vandaag alles ingesteld, softphone werkte prima en ook had ik mijn Fritzbox als client ingesteld om vervolgens aan de HUAWEI router van 4g thuis te hangen. Alles werkte, zowel uitgaande gesprekken als binnenkomende.
Nu vanavond werken de inkomende gesprekken niet meer. Wanneer ik met mijn gsm inbel, duurt het heel lang voordat ik überhaupt iets hoor, vervolgens direct de voicemail.
Wanneer ik al heb opgehangen met de gsm, gaat de softphone over en deze blijft ook overgaan totdat ik dit stop zet.
De Fritzbox telefoons gaan geheel niet over.
Uitgaand bellen werkt nog wel prima, zowel met Fritz als met Softphone.

Iemand enig idee?

Thx Danny
danigator

Re: inkomende gesprekken doen het niet.

Berichtdoor ab_m_g » Wo 11 Jan 2017, 23:50

Het lijkt er op dat het Huawei modem de poorten niet openhoudt voor inkomend verkeer.

Je kunt dat nagaan door de Fritzbox opnieuw op te starten (10 sec. van stroom af). Als hij dan weer opgestart is? Doet alles het dan weer?

Je kunt dan in het modem poorten forwarden naar de Fritzbox. Daarvoor moet de Fritzbox steeds hetzelfde ip op het interne netwerk hebben. Of je dat in het modem kunt instellen weet ik niet. Het heet soms reserved address o.i.d. en is vaak te vinden bij DHCP settings.

Anders moet je de Fritzbox een vast ip adres geven bij Internet -> Account information. Daar staat het waarschijnlijk op "Obtain the IP address automatically (DHCP)"
Dat verander je naar Configure the IP address manually en je vult de velden daaronder in. Als je niet weet hoe dat moet, laat het dan even weten.

De poorten die je moet forwarden in het modem naar het adres van de Fritzbox zijn UDP 5060 en UDP 7078.
ab_m_g

Berichtdoor danigator » Do 12 Jan 2017, 12:21

Bedankt voor het meedenken. Ik heb i.e. geval de Fritzbox nu een vast ip gegeven maar nog niets geforward. Wel de Fritz gereset, en nu werkt het weer. Eens kijken hoe lang het nu goed gaat. Mocht het eer mis gaan, ga ik verder met de portforwarding.
danigator

Berichtdoor danigator » Do 12 Jan 2017, 13:07

Nou dat was niet erg lang....
Goed er was geen peil op te trekken, zo belt inbellen wel en zo weer niet. Bij inbellen was het ook zo dat je de tegenpartij niet kon horen, zij jou wel.
Nu de porten ook geforward en nu werkt het wel weer.
Kijken hoe lang het nu goed gaat ;-)
danigator

Berichtdoor ab_m_g » Do 12 Jan 2017, 20:46

Klinkt goed! En, werkt het?

Misschien kan je nog wat fine tunen. Het static adres van de Fritzbox is het beste buiten de reeks adressen die de DHCP server (modem) uitdeelt.
Dat werkt zo: bij DHCP in het modem zie je waarschijnlijk zoiets:

[vinkje] Enable DHCP server
DHCP server assigns IPv4 addresses
from 192.168.1.20
to 192.168.1.200

Kies het vaste ip voor de Fritzbox dan buiten deze reeks, maar niet 192.168.1.1, dat is van het modem en niet boven 192.168.1.255. Beter: tussen 2 en 20.
(Als je hier iets verandert, dan ook de forwardings in het modem bijstellen).

Ander puntje: bij instellingen voor het Budgephone account ook de proxy server sip1.budgetphone.nl invullen en geen stun server (als dat al kan).

Als alles goed ingesteld is, modem en Fritzbox even opnieuw opstarten.
ab_m_g

Berichtdoor danigator » Wo 18 Jan 2017, 16:01

Tja toch alweer dagen ander probleem, nu werkt alles prima wanneer je gebeld wordt, echter wanneer je zelf belt hoort de tegenpartij ons niet.
De proxy server staat al die tijd al op sip1.budgetphone.nl. I heb echter nog niet het ip adres van de Fritzbox buiten de standaard reeks geplaatst die de router uitdeelt.
Ga ik nog even proberen.
danigator

Berichtdoor ab_m_g » Wo 18 Jan 2017, 16:55

Dat is jammer.
Als je de instellingen veranderd hebt de apparatuur even opnieuw opstarten.

UDP 7078 had je ook geforward, toch? Dat is de rtp poort voor geluid.

Als het nog niet lukt, kan je BudgetPhone mailen en vragen mee te kijken wat er mis gaat.
Succes! Ab
ab_m_g

Berichtdoor ab_m_g » Vr 20 Jan 2017, 13:51

Misschien is de oplossing meer rtp poorten, voor geluid, te forwarden: UDP 7078-7097.
Dat raadt AVM aan.
Verder begrijp ik niet alles wat daar staat. Een STUN server zou niet te combineren zijn met de proxy server van BP.

Als je (in advanced mode) de instelling vindt "Portweiterleitung des Internet-Routers für Internettelefonie aktiv halten" maar dan in het Engels :idea: kun je die ook proberen, maar beter niet verschillende methodes door elkaar gebruiken.

Welk HUAWEI modem heb je en welke Fritz?

Een Fritzbox kun je ook als 4g modem instellen.
ab_m_g

Berichtdoor danigator » Ma 23 Jan 2017, 19:33

Nou alle porten geprobeerd die jij noemde maar geen succes. In gebeld gaat nog steeds prima, maar uitbellen hoort men mij wel maar ik de ander niet.
Ik ga de helpdesk nog s mailen.

Ik heb overigens om een Huawei E5186s-22a van T-mobile voor 4g voor thuis. Daarachter hangt een Fritzbox 7360 welke ik als client heb ingesteld.
danigator

Berichtdoor ab_m_g » Ma 23 Jan 2017, 21:10

Lastig!

Behalve dat de helpdesk misschien een oplossing heeft (ben daar benieuwd naar!), kun je dit nog proberen:

Niet om reclame te maken voor Freecall of een dergelijke, maar voip werkt daar net iets anders, kun je bij Freecall een account aanmaken, je moet wel wat te goed er op zetten, en deze instellen in je Fritzbox voor uitbellen. Dus toevoegen aan Telephony - Telephone Numbers en daarna bij Telephony Devices het device dat je gebruikt voor uitgaand instellen op het nieuwe account.

Ben benieuwd of bellen dan wel werkt. Dat kan je dan ter vergelijking aan de helpdesk voorleggen.

Hier vind je nog tips voor portforwarden. Ik begrijp het niet helemaal, maar het resultaat zou zijn dat het modem in DMZ modus niet meer in de weg zit. De Fritzbox werkt dan verder als router met de Lan poorten en Wifi.

Dan deze nog van AVM, ik vond dit alleen in het Duits. Hoop dat dat geen probleem is; wel simpel te doen.
Automatische Portweiterleitung einrichten

Wenn Sie die Portweiterleitung in der FRITZ!Box aktivieren, sendet die FRITZ!Box regelmäßig IP-Pakete und die Portweiterleitung des Routers bleibt automatisch aktiv:

1.Rufen Sie die Benutzeroberfläche der FRITZ!Box auf.
2.Klicken Sie auf "Einstellungen" und dann auf "Erweiterte Einstellungen".
3."Telefonie" > "Internettelefonie"
4.Wechseln Sie auf die Registerkarte "Erweiterte Einstellungen". (Advanced view)
5.Aktivieren Sie die Option "Portweiterleitung des Internet-Routers für Internettelefonie aktiv halten".
6.Wählen Sie ein geeignetes Zeitintervall aus. Wählen Sie "30 Sekunden" aus, wenn nicht bekannt ist, wie lange der Router, an dem die FRITZ!Box angeschlossen ist, temporäre Portweiterleitungsregeln aufrecht erhält.
7.Klicken Sie zum Speichern der Einstellungen auf "Übernehmen".
ab_m_g

Volgende

Terug naar Problemen en oplossingen VoIP