3CX wel verbinding geen audio

Speciaal voor Asterisk-gebruikers een apart forum voor Budget Phone accounts.

Re: 3CX wel verbinding geen audio

Berichtdoor ab_m_g » Wo 22 Feb 2012, 21:44

In de log staan geen SIP messages.

Je hebt NAT achter NAT. Het zijn eigenlijk twee netwerken en dat gaat niet werken.

In een ander topic heeft iemand het zo opgelost dat het Budgephone account, o.a., in de Siemens geregistreerd wordt.

Op de Siemens worden dan andere apparaten aangemeld. Er is behalve op de analoge aanluiting ruimte voor vier andere draadgebonden of draadloze VOIP-telefoons danwel SIP-Clients.

Dit biedt veel mogelijkheden. Een IP telefoon of de Draytek dus registreren op de Siemens als SIP-client.
Dat apparaat moet dan wel in het netwerk van de Siemens zitten (192.168.2.0).
Of het moet de Draytek zijn die registreert op de Siemens en daar sluit je analoge telefoon(s) op aan.

Heeft de Draytek ook de mogelijkheid IP clients te laten registreren? Dan kan de centrale daar weer op registreren. Nagekeken: op de Draytek kunnen geen SIP clients geregistreerd worden.

Of dit zonder problemen gaat durf ik niet te zeggen, ik kan het niet uitproberen. Ik denk dat het kan.

Dit: viewtopic.php?f=33&t=311&start=10 is het bedoelde topic (lees: probleem :roll: )
ab_m_g

Berichtdoor HenkdeVree » Do 23 Feb 2012, 10:09

Terug bij af na een herstart van de Siemens Gigaset SX762. Inmiddels VoIP daarop op SIP poort 5070 gezet, VoIP service op uit maar geen resultaat.
HenkdeVree

Berichtdoor ab_m_g » Do 23 Feb 2012, 19:40

Ik zou je toch aanraden enkele instellingen nog uit te poberen.

Nadat je de instellingen van de Siemens opgeslagen hebt, NAT uit zetten en de DHCP Server uit.
Het apparaat opnieuw opstarten.

Krijgt de Draytek nu het publieke IP?
Zo nee, dan is de test mislukt.

Als de test is mislukt, resetten naar fabrieksinstellingen, de ADSL verbinding weer instellen en op de Siemens de Budgetphonenummers instellen, dan:
Een IP client aanmelden op de Siemens, zo dat de binnenkomende gesprekken van Budgetphone via de Siemens hiernaar toe gaan.

De SIP-client kan een telefoon in je netwerk zijn, de Draytek of de 3CX centrale.
De Draytek zal lukken, omdat die direct achter de Siemens zit, zelfde netwerk.
Niet onmogelijk dat een IP telefoon achter de Draytek en switch of de centrale het doen.

Voor de duidelijkheid nog even dit:
Registeren bij Budgetphone gaat altijd via de standaard poort 5060. Dit levert geen problemen op.
Dat is dus de register port.

De "Listen" poort kan, bij Budgetphone, ook een andere zijn. Ik heb een een tijdje 17365 ingesteld gehad; 9999 behoort dus ook tot de werkende mogelijkheden.

Hoe die poorten in 3CX genoemd worden weet ik niet.
Bij Budgetphone kun je "Outbound Proxy" instellen. Geef je bijvoorbeeld 9999 op, dan verloopt het contact, komen oproepen binnen, via die poort.

In bovenstaande opstelling:
- voor Budgetphone geen portforwarding in de Siemens
- als de Draytek de IP client is, daar ook geen forwardings voor Budgetphone
- als een andere IP client (IP telefoon of 3CX), dan in de Draytek forwardings daarnaar toe.

Als de test wel gelukt is, in de Draytek de gewone forwardings maken/laten staan en... zou het moeten werken.
ab_m_g

Berichtdoor HenkdeVree » Zo 26 Feb 2012, 13:48

Dank, Ab

De Siemens zit niet in het zelfde netwerksegment als de pc's, servers en telefoontoestellen. Een tussenschakel is dus noodzakelijk. Wij werken met 2 ADSL-lijnen en de Draytek is het centrale knooppunt. SIP en RTP-verkeer worden via de Siemens gestuurd.

Al lezend begin ik me voor te stellen wat je bedoelt met de instelling / koppeling met SIP-accounts op de Siemens. Dat is best een hele slimme opmerking. Dan zou de Siemens de SIP-provider voor 3CX moeten zijn en dat is op zich geen probleem lijkt me. Ik vermoed dat de Siemens wel bereikbaar is want ik kan het apparaat ook gewoon via de browser op mijn kantoor-pc die in een ander segment zit bereiken. Ik zal dit uittesten met het BP account, de andere accounts laat ik zoals ze nu zijn.

Zodra ik de test heb gedaan, laat ik het weten. Hm, waarom ben ik niet zelf op het idee gekomen ;) Maar eerst werkend zien, dan pas roep ik hoera ;)
HenkdeVree

Berichtdoor ab_m_g » Do 01 Mrt 2012, 00:57

Beste Henk,

Er zijn dingen waar ik me over verbaas in jouw topic lezend op dit forum en het 3CX forum.

Je staat 2x geregistreerd in het BP portal. Heb je twee telefoonnummers van BP of één nummer in twee apparaten?

Je KPN internet is neem ik aan als backup bedoeld. Maar die komt ook met een privé IP in de Draytek binnen: 10.0.0.138 . Dat is met de Draytek dus ook NAT achter NAT
Heb je al een keer de Siemens, BBNed, eruit getrokken? En kon je nog bellen?

Dat je kan internetten is iets anders. Je schrijft dat je met de computer, door twee netwerken heen, de webinterface van de Siemens kunt openen. Dat is toch anders dan Voipen; uit alles blijkt dat de verbinding retchtstreeks moet zijn. Wel kan het over meerdere servers lopen.

Ik betwijfel dat het lukt via de Siemens de 3CX centrale te gebruiken.
Om uit te sluiten dat het aan de centrale ligt, zou je i.p.v. de centrale een Voip telefoon op het netwerk achter de Draytek moeten installeren met het account op BP. Gewoon bellen dus.

Ik verbaas me er ook over dat je de "Dual WAN" niet aan het begin van het netwerk zet. Dus een modem-router met Wan2 (bv. Draytek 2820) zonder voip. Daarachter alleen een switch.
Maar Extra Wan is alleen zinvol voor jou, denk ik, als je er ook, bij uitval van BBNed ook over gebeld kan worden?

In je log (vorige pagina) staat dat je telefoon, 152, hetzelfde IP heeft als je servercomputer? Softphone?

Blijf benieuwd!

Vr.gr. Ab
ab_m_g

Berichtdoor HenkdeVree » Di 03 Jul 2012, 10:11

Beste Ab,

Excuses voor het extreem late antwoord.

De reden daarvan: ik heb de configuratie eind februari zo gelaten als hij was, vooral door tijdgebrek. Omdat het nummer al bij klanten bekend was, belde er op een gegeven moment een klant. Omdat ik 3CX zo had ingesteld, ging het BP nummer maar op 1 toestel over. Controle van het logfile liet zien dat er inderdaad met het BP nummer gebeld werd. En dat ging helemaal goed, geen enkel probleem, tweeweg audio en perfecte kwaliteit.

Dat duurde een week of zo. Bij een test vanaf de nog steeds bestaande vaste ISDN-lijn kwam ik er achter dat het BP nummer niet meer werkte. Dat is raar, er was niets aan de 3CX configuratie veranderd, er was geen update geweest, er was niets in de overige config veranderd (routers bijvoorbeeld). Niets.. ik ben de enige die er toegang toe heeft.

Op dat moment heb ik het opgegeven. Waarom ik dan nu weer opeens hier ben? Om te kijken of er een verklaring wordt gegeven voor het feit dat de BP lijn, die nog steeds als trunk gedefinieerd is in onze 3CX, sinds eind gistermiddag als een gek klappert. Dan weer wel verbinding, dan weer niet. Dat gebeurde meer dan 60 keer. Onze andere (2) trunks (andere provider) hadden geen enkel probleem.

De foutmelding als de verbinding eruit ligt: Call to Budget Phone has failed. sip: xxxxxxxx replied: 401 Unauthorized; from IP:83.143.188.165:5060

Na een korte tijd lukt het weer wel om verbinding te krijgen.

Maar ondanks mijn uitermate slechte ervaringen, ik wil mijn BP lijn nu toch gaan opzeggen, wil ik nog wel op jouw bericht ingaan ;)

2x geregistreerd: dat werd veroorzaakt door het feit dat wij 2 ADSL-lijnen hebben. Dat levert voor 1 nummer 2 vermeldingen op in het BP portal: 2 IP-nummers.

Beide lijnen worden gebruikt, maar de config is sinds eind februari zo ingericht dat inkomend en uitgaand verkeer alleen over BBNed moeten lopen. Dat dat gelukt is, blijkt uit de portal status, ik heb het net ook nog maar weer eens gecheckt. Ik heb indertijd inderdaad de Siemens uitgetrokken en bellen was toen op alle lijnen over.

Ik heb niet meer geprobeerd om de Siemens als voorschakeling te gebruiken. Ik was bang dat dat aanleiding zou kunnen geven tot verstoring van het overige verkeer en telefonische onbereikbaarheid is voor ons bedrijf wat minder.

Wat ik ook niet heb gedaan is het BP nummer op 1 toestel zetten. In de NAT definities wordt 5060 naar 3CX doorgeschakeld en het alleen maar overgaan op 1 toestel is leuk voor een test (ok, dat is waar) maar een praktisch nut is daar binnen ons netwerk niet voor.

De dual WAN: opzettelijk staat die niet aan het begin. de belangrijkste redenen: het is dan een Single Point of Failure en je bent onafhankelijk van het type lijn: overschakelen naar IPv6 of kabel kan zonder de Draytek te hoeven vervangen. Puur technisch heb je zeker gelijk.

Nummer 152 is inderdaad een Softphone ;)

Ik kijk de komende dagen en vandaag nog wel even op het forum, maar ik kan me voorstellen dat je na zoveel tijd geen puf meer hebt om te reageren.

Hartelijke groet,
Henk
HenkdeVree

Berichtdoor ab_m_g » Di 03 Jul 2012, 13:22

Beste Henk,

Fijn dat je laat weten hoe het gaat!

Aangezien je stopt met BP zou ik eigenlijk geen suggesties meer moeten doen, maar kan het toch niet laten...

De kern van het probleem blijft, denk ik, NAT achter NAT. Het is dan wel bijzonder dat het soms wel werkt.
Ik begrijp dat je alle poorten weer op UDP 5060 gezet hebt. Je kunt voor BP een andere listen poort instellen en forwarden dan voor de andere provider.

Ik begrijp
2x geregistreerd: dat werd veroorzaakt door het feit dat wij 2 ADSL-lijnen hebben. Dat levert voor 1 nummer 2 vermeldingen op in het BP portal: 2 IP-nummers.
niet.
Ben ik zo dom? Of klopt er iets niet? Want je schrijft:
- de config is sinds eind februari zo ingericht dat inkomend en uitgaand verkeer alleen over BBNed moeten lopen. Dat is toch één IP!

Ik zie niet in hoe het het andere telefoonverkeer kan schaden als je BP op de Siemens installeert en en dan de 3CX centrale, wat betreft het BP account, als SIP client aanmeldt op de Siemens. Waarschijnlijk hoef je hiervoor dan niet te forwarden, aangezien in de Draytek al naar de 3CX centrale geforward is.

In de Draytek heb je alles zo ingesteld dat het voip verkeer over BBNED loopt. Toch zou ik, ter controle, KPN er eens uithalen en dan testen.

Dat de ISDN lijn niet kan bellen: probeer ook eens met je mobiel of anders met een andere verbinding. Dubbelcheck. Het is overigens wel duidelijk dat met een klapperende verbinding voipen niet gaat.
Staan alle poorten, listen, register en proxy, wel weer goed?

Het viel me op dat je ergens schrijft, dat als je de proxy poort verandert, je niet meer kan registreren. Dat klopt niet.

Als een apparaat registreert, is het initiële contact op 5060. Het meldt dat het verdere verkeer over de andere poort loopt en de server (BP) en het apparaat communiceren dan verder over die poort. Over dit kanaal wordt een gesprek opgebouwd en onderhandelt over welke RTP poorten gebruikt gaan worden.

Die andere poort moet dan bereikbaar zijn, dus geforward worden. Zit er ergens een apparaat tussen dat aan SIP ALG doet, die herschrijft de sip messages, dan kan het fout gaan. SIP ALG onderweg dus uitgeschakeld. Het schijnt* dat SIP ALG aan of uitgezet kan worden in de Draytek. Van de Siemens weet ik het niet.
* Vind een verwijzing op internet dat dit via Telnet kan.

Hartelijke groet en succes!

Ab
ab_m_g

Berichtdoor HenkdeVree » Di 03 Jul 2012, 15:44

Beste Ab,

Dank voor je reactie. Ik ben nog niet weg. Net als jij heb ik de gedrevenheid toch te blijven zoeken en zo'n telefoonnummer heb je toch voor een jaar dacht ik en dat is nog niet om.

Op dit moment heb ik de trunk uit 3CX verwijderd. Ik ga op een later moment dat niet te ver in de toekomst ligt toch (wederom) met jouw opmerkingen aan de slag en dan denk ik met name aan het op de Siemens instellen van BP.

Wat ik niet kan rijmen is het klapperen van de verbinding sinds gistermiddag tot ik vanmorgen de trunk heb verwijderd.

Ik zal het opgeven nog even uitstellen en ik hou je op de hoogte!

Dank en hartelijke groet,
Henk
HenkdeVree

Berichtdoor ab_m_g » Di 03 Jul 2012, 16:38

Hoi Henk,

Bedankt voor je bericht. Het (Voip) is pionieren! En daarom is het leuk :D het toch wel aan de praat te krijgen.
Een proffesional zou er niet aan beginnen waarschijnlijk. Voip is niet alleen pionieren, maar ook open en flexibel.

Als je weer begint zie ik het wel.

Nu ga ik eerst op vakantie!

Hartelijke groet,

Ab
ab_m_g

Berichtdoor HenkdeVree » Vr 13 Jul 2012, 14:42

Hoi Ab,

Oei! Ik zag te laat dat je met vakantie ging, anders had ik je een prettige vakantie kunnen wensen.

Als je dit bij terugkomst leest, hoop ik dat je het naar je zin hebt gehad.

De voortgang aan mijn kant: ik heb, nog in versie 10 van 3cx, BP verwijderd. Daarna heb ik 3cx verwijderd, na een backup te hebben gemaakt en heb ik versie 11 geinstalleerd en de backup terug gezet. Daarna heb ik BP weer toegevoegd. Verder is er niets veranderd.

Je voelt het bijna aankomen: het werkt feilloos, tweezijdig audio, geen probleem. Nu kijken of dat zo blijft, ik zal in elk geval de config niet aanpassen verder ;)

Hartelijke groet,
Henk
HenkdeVree

VorigeVolgende

Terug naar Problemen en oplossingen Asterisk