3CX wel verbinding geen audio

Speciaal voor Asterisk-gebruikers een apart forum voor Budget Phone accounts.
Bericht
Auteur
HenkdeVree
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:46

3CX wel verbinding geen audio

#1 Bericht door HenkdeVree » di 21 feb 2012, 18:20

Al weken (niet constant hoor) zoek ik internet en ook dit forum af naar een oplossing voor het volledig ontbreken van audio bij in elk geval inkomende gesprekken. Uitgaande gesprekken heb ik niet getest omdat ons BudgetPhone nummer niet voor uitgaand verkeer is bedoeld.

Wij werken met een 3CX telefooncentrale, Mini versie (dus met licentie).

Bij Xeloq hebben wij 2 telefoonnummers die zowel uitgaand als inkomend geen enkel probleem geven. Daar bellen we inmiddels al een half jaar mee en de geluidskwaliteit is perfect.

Verbinding maken met BudgetPhone (BP) is geen probleem. De registratie gaat keurig, op de portal website is zelfs te zien met welke 3CX versie we werken. Ook het IP-nummer klopt. De telefoons gaan ook keurig over als er op het BP nummer wordt gebeld. Maar daarna is er geen enkel geluid. Dus zelfs geen one way audio.

De RTP poorten die openstaan zijn 9000 - 9049 maar ik heb ook al de in het forum genoemde 16000-serie open gehad. Zonder resultaat.

Configuratie: 3CX, nieuwste versie, 3 Grandstream GXP 2100 en 1 Draytek VigorPhone 350. Geen STUN server in gebruik maar ook met STUN server verandert er niets. Een vast public IP adres en alle VoIP verkeer (dus ook Xeloq) loopt via 1 router (BBNed). Assigned Codes zijn G.711.A en G.711.U, als eerste G.729 definieeren heeft ook geen zin. Routers: aan de buitenkant (internet) een Siemens Gigaset SX762, naar binnen toe daarna een Draytek Vigor 2910VG. De server is Windows 2003 Small Business Server, zonder ingeschakelde firewall. In beide routers staan de aangegeven poorten open (anders zou Xeloq ook niet werken).

In het logfile laat 3CX zien dat er geen RTP packets over de lijn gingen tijdens een 'gesprek' maar dat is geen echt verrassende informatie.

Waarom we ooit aan BP zijn begonnen? Vanwege het snel beschikbaar zijn van een heel mooi telefoonnummer. En omdat Xeloq indertijd geen 112 alarmtelefoontjes kon verwerken.

Ik ben in de opgeef-fase. Maar misschien is er toch nog iemand die ons verder kan helpen?

Gebruikersavatar
FrankB
Berichten: 313
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 19:57

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#2 Bericht door FrankB » di 21 feb 2012, 19:21

Al weken (niet constant hoor) zoek ik internet
Dan heb je niet goed gezocht. Er bestaat zoiets als een 3CX forum inclusief een Nederlandstalig deel.
Wij werken met een 3CX telefooncentrale, Mini versie (dus met licentie).
Heb je al bij je reseller geïnformeerd?
En omdat Xeloq indertijd geen 112 alarmtelefoontjes kon verwerken.
Met Xeloq is het nog steeds niet mogelijk 112 en 0900 nummers te bellen.
http://www.xeloq.com/nl/particulier/mog ... eltarieven
Onderaan hun pagina staat dit te lezen.

Dit forum is niet geschikt voor vragen over de 3CX centrale.
Herpost je vraag naar het 3CX forum, dan heb je meer kans op een bevredigend antwoord.
Ziggo, DrayTek, 3CX, BP, VB, Skype
Grandstream, Linksys/Cisco, Patton, Panasonic

ab_m_g
Berichten: 754
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 23:01
Locatie: Midden van het land

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#3 Bericht door ab_m_g » di 21 feb 2012, 19:49

Ik ben in de opgeef-fase.
Dat kennen wij hier niet :(

Het netwerk is erg ingewikkeld. Ik kan mij voorstellen dat daar de oorzaak van de problemen zit.

Eerst kijken of ik het goed begrijp:
Ik lees dat er 3 routers zijn
- 1 router (BBNed)
- Siemens Gigaset SX762 buitenkant internet
- Draytek Vigor 2910VG naar binnen toe

Kan je hier duidelijker over zijn?
De BBNed router is een ADSL modem of router/modem ?
Maar Siemens Gigaset SX762 is ook een DSL modem / router
Draytek Vigor 2910VG is router met voice functies

Het modem zou in bridge mode moeten staan. Dat betekent dat het modem de ADSL verbinding verzorgt, maar niet het interne netwerk van IP adressen voorziet.
Daarachter moet een router staan met een ingeschakelde DHCP functie. Die deelt in het netwerk ip adressen uit. De router zelf heeft het publieke IP adres.
In deze router moeten poorten geforward worden: 5060 UDP en rtp poorten 9000-9049 naar de server computer.
Een derde router is ongewenst. Als het apparaat er toch achter moet, dan niet tussen de 1ste router en de server. Als switch, om meer LAN poorten te krijgen zou wl kunnen.

Router als switch: De DHCP server is in deze router uitgeschakeld en de router ervoor is op de LAN poort aangesloten van de switch en niet op de WAN poort. (Dit verschilt mogelijk per merk.)

De 1ste router is dan de enige DHCP server die interne netwerken uitdeelt. Hierin moet ingesteld staan dat de server computer steeds het zelfde ip-adres krijgt.

Ik hoop dat ik je netwerk enigszins begrepen heb en je wat kunt met bovenstaande?

Vr.gr. Ab

HenkdeVree
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:46

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#4 Bericht door HenkdeVree » wo 22 feb 2012, 16:02

Dank voor de reacties!

In reactie op Frank:

* dank voor je opmerkingen, ik zal mijn vraag ook op het 3CX forum zetten. Ik heb er wel eerder gezocht naar de combi Budget Phone en 3CX maar kwam niet verder. Mocht ik via 3CX wijzer worden dan zal ik dat hier terugmelden.

* mijn 3CX reseller is Xeloq. Zij lijken mij niet de aangewezen partij om een probleem als dit op te lossen, o.a. omdat het met 2 Xeloq lijnen (en telefoonnummers) wel goed werkt.

* op hun site staat het inderdaad zo vermeld, technisch zou het inmiddels wel kunnen, 112 en 0900. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

* ik wil niet van mijn Budget Phone nummer af, wij hebben liever 2 providers dan 1 omdat we zakelijk moeten kunnen blijven bellen en 1 provider is toch een single point of failure.

* of het een 3CX probleem is.. tja.. kan, maar de niet-Budget Phone lijnen werken goed. En ik lees nergens zoveel vragen over audio als op het Budget Phone forum. Ik ben er nog niet van overtuigd dat het probleem bij 3CX zit.

Ik was niet van plan om op te geven maar een beetje moedeloos word ik er wel van.

In reactie op Ab:

* er zijn 2 routers, ik heb dat wat verwarrend neergezet: de BBNed router is de Siemens Gigaset SX762, dan, naar binnen toe, volgt de Draytek en dan is er de server. De Siemens Gigaset is een ADSL 2 modem/router die in bridge mode staat. De interne IP adressen worden door de Draytek DHCP afgegeven. De server heeft een vast IP-nummer (192.168.1.6). De Draytek heeft VoIP functies die uitgeschakeld zijn. Er is daarin niets gedefinieerd, geen SIP accounts, geen dialplan. Het publieke IP-adres ligt uiteraard bij de Siemens. Er is dus geen 3e router. Als switch voor de pc/telefoontoestel combinaties gebruiken we een Draytek VigorSwitch P1080 met PoE. Leuk apparaat maar het maakt veel geluid.

* de Siemens is volledig transparant en in de Draytek staan de aangegeven poorten open. Als dat niet zo was, konden wij ook niet via onze Xeloq telefoonnummers gebeld worden.. en dan hadden we pas echt een probleem.

Het was goed om van mijn kant nog even door het netwerk te lopen, in reactie op Ab. Hopelijk heb ik het nu wat duidelijker verwoord ;)

Gebruikersavatar
FrankB
Berichten: 313
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 19:57

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#5 Bericht door FrankB » wo 22 feb 2012, 16:33

* mijn 3CX reseller is Xeloq. Zij lijken mij niet de aangewezen partij om een probleem als dit op te lossen, o.a. omdat het met 2 Xeloq lijnen (en telefoonnummers) wel goed werkt.
Elke een zelf respecterende reseller moet vragen over een 3CX centrale, ongeacht wat het is, kunnen beantwoorden. In ieder geval een antwoord geven waar je wat aan heb, hoeft uiteraard niet de oplossing te zijn.
Ze hebben genoeg aan je verdiend, om je vraag te behandelen. Weten zij het niet, dan kunnen zij informeren bij 3CX support of Xeloq is een simpele verkoper zonder 3CX kennis, maar dat lijkt mij niet.
Ziggo, DrayTek, 3CX, BP, VB, Skype
Grandstream, Linksys/Cisco, Patton, Panasonic

HenkdeVree
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:46

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#6 Bericht door HenkdeVree » wo 22 feb 2012, 17:01

Wederom dank, Frank. Ik ben gestart met mijn vraag ook op het NL 3CX forum te zetten. En ik zou inderdaad Xeloq aan kunnen spreken over het onderwerp. Wij hebben geen onderhoudscontract voor de centrale, vandaar dat ik het ook vooral in de gebruikersforums zoek. Buiten dat hebben we een werkende situatie, alleen niet wat Budget Phone betreft.

Ik zie onderaan je berichten o.a. 3CX staan (bij Ziggo enz.). Daaruit zou ik de conclusie kunnen trekken dat je 3CX en Budget Phone wel in combinatie werkend hebt maar dat je 3CX vermeld hoeft dat niet in te houden. Ik neem aan dat je de combinatie niet in gebruik hebt?

HenkdeVree
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:46

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#7 Bericht door HenkdeVree » wo 22 feb 2012, 18:53

Toevoeging: de 3CX Firewall Checker test wordt feilloos doorlopen.

ab_m_g
Berichten: 754
Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 23:01
Locatie: Midden van het land

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#8 Bericht door ab_m_g » wo 22 feb 2012, 19:36

Het publieke IP-adres ligt uiteraard bij de Siemens
Ik krijg hieruit de indruk dat de Siemens de Draytek een intern IP adres geeft? Is dat zo?

Om alleen als modem te werken zouden in de Siemens NAT en DHCP server uitgeschakeld moeten zijn.* Als dat lukt, krijgt de Draytek het publieke IP.

Hoe dit gaat werken durf ik niet zo te zeggen. De Siemens is dan niet meer benaderbaar.
(De resetknop voor de fabrieksinstellingen zit onderop. 5 seconden indrukken en je kunt er weer in de webinterface)

*In de Siemens manual zie ik geen instelling voor bridge mode.

Het is ook een optie, soms helpt dat, om de listen poort voor Budgetphone anders in te stellen, bijvoorbeeld UDP 5080. De registerpoort moet 5060 blijven.

Kun je ook SIP messages monitoren als je een oproep van BP krijgt, een INVITE? En hoe dat beantwoord wordt?

HenkdeVree
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:46

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#9 Bericht door HenkdeVree » wo 22 feb 2012, 21:12

Beste Ab, de antwoorden:

V-- Ik krijg hieruit de indruk dat de Siemens de Draytek een intern IP adres geeft? Is dat zo?
A-- Ja, de Siemens heeft 192.168.2.1 en de Draytek heeft voor de Siemens 192.168.2.2. Aan de Draytel hangt ook nog een andere WAN-lijn, KPN, met IP 10.0.0.138 en de Draytek heeft daarvoor 100.0.0.100. Alle IPs zijn vaste nummers. Ik heb het KPN-verhaal eerder weg gelaten omdat daarover geen SIP/RTP verkeer gaat (dat kun je in de Vigor regelen, zowel inkomend als uitgaand).

V-- Om alleen als modem te werken zouden in de Siemens NAT en DHCP server uitgeschakeld moeten zijn.* Als dat lukt, krijgt de Draytek het publieke IP.
A-- Dat is waar. De DHCP server op de Siemens draait wel omdat er via Wifi mobiele apparatuur aan wordt gekoppeld maar de doorkoppeling naar het bedrade netwerk is dus vast IP. De firewall staat uit. Via NAT zijn alle poorten identiek aan die op de Vigor opengesteld. De Siemens zegt na het inlogscherm bij Beveligingsadvies:

Er is mogelijk een risico voor uw apparaat en uw netwerk:
Firewall voor uw Internet-verbinding uitgeschakeld
Eén of meer van uw lokale clients hebben een directe verbinding met het Internet

Dat is technisch gezien geen echte bridge situatie maar m.i. wordt die voldoende benaderd. Een echte bridge maakt de Siemens onbenaderbaar en dat is een grens die ik voor Budget Phone niet zal overschrijden.

(Dank voor het aangeven van de reset-knop ;) )

V-- *In de Siemens manual zie ik geen instelling voor bridge mode.
A-- Zover ik weet is die er ook niet

V-- Het is ook een optie, soms helpt dat, om de listen poort voor Budgetphone anders in te stellen, bijvoorbeeld UDP 5080. De registerpoort moet 5060 blijven.
A-- Op aanraden van Frank is de SIP poort nu 6060, de outbound proxy is nog steeds 5060 omdat BP anders niet registreerd.

V-- Kun je ook SIP messages monitoren als je een oproep van BP krijgt, een INVITE? En hoe dat beantwoord wordt?
A-- Dat zou in "verbose" stand moeten denk ik?
Wat ik nu in het logfile zie is:
(ons IP nummer is veranderd in 111.222.333.444, ons telefoonnummer door *********, het nummer van de beller is veranderd in 0123123456)

19:28:04.716 [MS105000] C:2.1: No RTP packets were received:remoteAddr=83.143.188.165:47248,extAddr=0.0.0.0:0,localAddr=111.222.333.444:9002
19:28:03.887 [CM503008]: Call(2): Call is terminated
19:27:46.139 [CM503007]: Call(2): Device joined: sip:152@192.168.1.23:1153;rinstance=3d90569f816c36db
19:27:46.139 [CM503007]: Call(2): Device joined: sip:31*********@sip1.budgetphone.nl:6060
19:27:45.077 Currently active calls - 1: [2]
19:27:32.407 [CM505001]: Ext.152: Device info: Device Not Identified: User Agent not matched; Capabilities:[reinvite, replaces, able-no-sdp, recvonly] UserAgent: [3CXPhone 6.0.20943.0] PBX contact: [sip:152@192.168.1.6:5060]
19:27:32.407 [CM503002]: Call(2): Alerting sip:152@192.168.1.23:1153;rinstance=3d90569f816c36db
19:27:32.267 [CM503025]: Call(2): Calling Ext:Ext.152@[Dev:sip:152@192.168.1.23:1153;rinstance=3d90569f816c36db]
19:27:32.220 [CM503004]: Call(2): Route 1: Ext:Ext.152@[Dev:sip:152@192.168.1.23:1153;rinstance=3d90569f816c36db]
19:27:32.220 [CM503010]: Making route(s) to <sip:152@192.168.1.6:5060>
19:27:32.220 [CM505003]: Provider:[Budget Phone] Device info: Device Not Identified: User Agent not matched; Capabilities:[reinvite, replaces, able-no-sdp, recvonly] UserAgent: [GW02] PBX contact: [sip:31*********@111.222.333.444:5060]
19:27:32.220 [CM503001]: Call(2): Incoming call from 0123123456@(Ln.10002@Budget Phone) to <sip:152@192.168.1.6:5060>
19:27:32.220 [CM503012]: Inbound out-of-office hours rule (unnamed) for 10002 forwards to DN:152

Het probleem wordt weergegeven in de bovenste regel van het logfile, aangeduid met status MS105000. Daarop zoeken heeft me ook niet echt iets opgeleverd.

Ik krijg langzaam het idee dat kappen met Budget Phone heel veel tijd bespaart :(

HenkdeVree
Berichten: 13
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:46

Re: 3CX wel verbinding geen audio

#10 Bericht door HenkdeVree » wo 22 feb 2012, 21:41

Het probleem is opgelost. Dank aan zowel Frank als Ab en aan beide forums (BP en 3CX).

Wat was het?

In het netwerk zit een Draytek Vigor 2910VG router. Die heeft een VoIP module die weliswaar niet wordt gebruikt maar wel als instelling voor de niet ingevulde VoIP accounts SIP poort 5060 heeft staan.

Xeloq overleeft dat en heeft geen problemen. Budget Phone overleeft dat niet. Dat is geen waarde oordeel, kennelijk werken ze gewoon anders.

De SIP-poorten bij alle accounts op de Vigor in bijvoorbeeld 5070 veranderen, was voldoende om het probleem op te lossen.

MAAR.... na een aantal keren testen blijkt het meestal wel maar soms niet te werken... dat is een nieuwe dimensie aan het verhaal. Misschien dat de Vigor herstart moet worden of niet heel erg betrouwbaar is?

Plaats reactie