problemen met registratie inkomende trunk

Speciaal voor Asterisk-gebruikers een apart forum voor Budget Phone accounts.

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor geordy » Do 15 Dec 2011, 16:29

debug even je sip trunk door het volgende te doen:

via de cli (asterisk -r) tik je in "sip set debug on" en dan even de output hier posten (let op password en gebruikers informatie)
geordy
 
Berichten: 6
Geregistreerd: Ma 14 Nov 2011, 12:43

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor daviddunnaway » Ma 19 Dec 2011, 18:17

geordy schreef:debug even je sip trunk door het volgende te doen:

via de cli (asterisk -r) tik je in "sip set debug on" en dan even de output hier posten (let op password en gebruikers informatie)


Daar komt een hoop text te staan, bij een uitgaand gesprek komt :

<------------>
-- Executing [444@from-internal:4] Wait("SIP/1120-00000001", "1") in new stack
-- Executing [444@from-internal:5] Progress("SIP/1120-00000001", "") in new stack
-- Executing [444@from-internal:6] Playback("SIP/1120-00000001", "silence/1&cannot-complete-as-dialed&check-number-dial-again,noanswer") in new stack
-- <SIP/1120-00000001> Playing 'silence/1.gsm' (language 'en')
-- <SIP/1120-00000001> Playing 'cannot-complete-as-dialed.gsm' (language 'en')
-- <SIP/1120-00000001> Playing 'check-number-dial-again.gsm' (language 'en')


Inkomende blijkt nu wel opeens te lukken. Alleen de uitgaande niet. Ander topic ? :roll:
daviddunnaway
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Ma 12 Dec 2011, 12:57

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor koos147 » Di 24 Jan 2012, 11:10

ik heb in de tussentijd alle mogelijkheden die hier op het forum staan al geprobeert
helaas krijg ik iedere keer geen inkomend gesprek

de 2 andere sip providers werken wel netjes

voor alles waar geen inbound route voor is kom je in een IVR uit dus dit is ook het probleem niet
koos147
 
Berichten: 21
Geregistreerd: Za 21 Jan 2012, 12:34

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor koos147 » Di 24 Jan 2012, 11:36

ik kwam onderstaand stuk tegen in het log nadat ik met mijn 06 naar het nummer heb gebeld
kennelijk komt er wel iets aan op de server

Code: Alles selecteren
---
[Jan 24 10:02:01] VERBOSE[3380] chan_sip.c:
<--- SIP read from UDP:83.143.188.165:5060 --->
INVITE sip:31107XXXXXX@172.16.1.52:5060 SIP/2.0
Record-Route: <sip:83.143.188.165;lr=on;ftag=as330c1269>
Via: SIP/2.0/UDP 83.143.188.165;branch=z9hG4bK68eb.501c5e14.1
Via: SIP/2.0/UDP 83.143.188.183:5060;received=83.143.188.183;branch=z9hG4bK44235780;rport=5060
Max-Forwards: 12
From: "0618XXXXXXX" <sip:0618XXXXXXX@83.143.188.183>;tag=as330c1269
To: <sip:31107XXXXXXX@sip1.budgetphone.nl>
Contact: <sip:0618XXXXXXXX@83.143.188.183>
Call-ID: 2bf97dd2014dc6d904cfd8f07f5948fe@83.143.188.183
CSeq: 102 INVITE
User-Agent: GW02
Date: Tue, 24 Jan 2012 09:34:38 GMT
Session-Expires: 600
Min-SE: 90
Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY, INFO
Supported: replaces, timer
Content-Type: application/sdp
Content-Length: 346

v=0
o=root 2042554985 2042554985 IN IP4 83.143.188.183
s=Asterisk PBX 1.6.0.28
c=IN IP4 83.143.188.183
t=0 0
m=audio 14024 RTP/AVP 8 0 3 111 101
a=rtpmap:8 PCMA/8000
a=rtpmap:0 PCMU/8000
a=rtpmap:3 GSM/8000
a=rtpmap:111 G726-32/8000
a=rtpmap:101 telephone-event/8000
a=fmtp:101 0-16
a=silenceSupp:off - - - -
a=ptime:20
a=sendrecv

<------------->
koos147
 
Berichten: 21
Geregistreerd: Za 21 Jan 2012, 12:34

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor koos147 » Di 24 Jan 2012, 16:31

Ben blij dat ik eerst een prepaid nummer heb genomen ipv direct mijn eigen nummer porteren
er valt absoluut geen hulp te verwachten van de helpdesk hier

zelfs het simpel doorschakelen van het nummer naar een sip URL werkt niet
koos147
 
Berichten: 21
Geregistreerd: Za 21 Jan 2012, 12:34

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor ab_m_g » Di 24 Jan 2012, 19:57

@koos147

Dit hier is niet de helpdesk, maar een gebruikersforum: "Gebruikers helpen gebruikers".

Ik heb geen FreePBX ofzo, maar toch een paar opmerkingen:

Je stapt in bij een topic, zonder je probleem te omschrijven en welk systeem je hebt. Gezien dat je de "Invite" binnenkrijgt, heb je geen registratieprobleem, waar dit topic over gaat.

Je sip-message is niet van een systeem afhankelijk en die heb ik vergeleken met een zoals de SPA3102 die naar een programmaatje op mijn computer stuurt.

Die is op twee details na (afgezien van je interne ip-adres en de tel. nummers) hetzelfde.

Verschil is:
bij jou: c=IN IP4 83.143.188.183
bij mij: c=IN IP4 83.143.188.165 // Dat is ook het adres van Budgetphone

de laatste regel: a=nortpproxy:yes ontbreekt bij jou, terwijl "content-length: 346" gelijk is.
Dus of je hebt de laatste regel niet meegekopieerd of je verbinding verbrak.

Je kunt op het portal ook controleren dat je tel. nummer geregistreerd staat.

Het is dus een configuratieprobleem in je Asterisk of FreePBX.
ab_m_g
 
Berichten: 744
Geregistreerd: Ma 17 Jan 2011, 23:01
Woonplaats: Midden van het land

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor koos147 » Wo 25 Jan 2012, 14:26

Dit hier is niet de helpdesk, maar een gebruikersforum: "Gebruikers helpen gebruikers".

dat is mij bekend
echter heb ik ook al een verzoek gedaan bij de helpdesk
voor de rest zie ik dat veel mensen het zelfde probleem hebben en er vanuit de helpdesk geen reactie op komt

Code: Alles selecteren
Name:    pbx.budgetphone.nl
Address:  83.143.188.183


Code: Alles selecteren
Via: SIP/2.0/UDP 83.143.188.165;branch=z9hG4bK68eb.501c5e14.1
Via: SIP/2.0/UDP 83.143.188.183:5060;received=83.143.188.183;branch=z9hG4bK44235780;rport=5060

het lijkt er op dat hij doorverwezen word naar de .183
de sip registratie zelfs is wel degelijk op de .165 (sip1.budgetphone.nl)

ik zou kunnen proberen (wat waarschijnlijk niet werkt) om de registratie op de 183 te proberen ipv de 165
koos147
 
Berichten: 21
Geregistreerd: Za 21 Jan 2012, 12:34

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor ab_m_g » Wo 25 Jan 2012, 19:14

ik zou kunnen proberen (wat waarschijnlijk niet werkt) om de registratie op de 183 te proberen ipv de 165
Ik geen je ook niet veel kans.

Ik denk dat je het moeten zoeken in de config van codecs, inbound route en trunks.
ab_m_g
 
Berichten: 744
Geregistreerd: Ma 17 Jan 2011, 23:01
Woonplaats: Midden van het land

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor koos147 » Wo 25 Jan 2012, 21:06

Naar verwachting werkten het aanpassen van de server niet

de inbouwnd route heeft ook een goed werkende catch all (kom je in een IVR uit)
deze optie valt af

dan blijven er 2 opties over
de trunk zelf kan verkeerd geconfigureerd zijn
maar aangezien ik ongeveer alle configuraties heb zien langskomen en ze allemaal het zelfde resultaat geven vermoed ik dat dat wel goed zit

als laatste optie blijft over de codecs
welke codecs worden er ondersteund?
ik heb een default freepbx wat dat betreft hierbij staan de meest gangbare codecs al aangevinkt
koos147
 
Berichten: 21
Geregistreerd: Za 21 Jan 2012, 12:34

Re: problemen met registratie inkomende trunk

Berichtdoor ab_m_g » Wo 25 Jan 2012, 23:14

Wat je hier nog wel eens langs ziet komen zoals bij viewtopic.php?f=34&t=262#p1565 is
allow=ulaw
disallow=all

In die volgorde maak je het "allow" dus weer ongedaan en zijn er geen codes toegestaan.
De omgekeerde volgorde is de juiste

disallow=all
allow=ulaw

Toegestande codes zijn:

G711U, Ulaw, PCMU
G711A, Alaw, PCMA
G723
GSM
G729

Volgens mij moeten de codecs ook in de trunk gespecificeerd zijn. Dat wordt altijd gedaan tenminste.

Dan kan je nog kijken of de inbound route naar de juiste trunk/phone gaat.
ab_m_g
 
Berichten: 744
Geregistreerd: Ma 17 Jan 2011, 23:01
Woonplaats: Midden van het land

VorigeVolgende

Terug naar Problemen en oplossingen Asterisk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Er zijn geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron