Geen beltoon en kan niet bellen of gebeld worden

Stel hier uw vragen over de configuratie van uw VoIP hardware

Geen beltoon en kan niet bellen of gebeld worden

Berichtdoor gsm » Zo 07 Mei 2017, 18:43

Ik heb al jaren tot volle tevredenheid een SPA2102 in ons vakantie huis in Zweden werken maar nu zijn we weer in het vakantiehuis aangekomen en werkt de telefoon niet meer goed.
Ik hoor de bel niet overgaan en kan niet bellen want dan wordt het na één keer overgaan afgebroken.
Maar afgelopen week kon ik 3 keer keer uitbellen waarvan ik bij één gesprek werd afgebroken maar kon na opnieuw bellen weer gewoon verder bellen.
Kan iemand mij helpen ?
gsm

Re: Geen beltoon en kan niet bellen of gebeld worden

Berichtdoor ab_m_g » Ma 08 Mei 2017, 11:02

Ik vermoed dat je voor hulp bij Budgetphone moet vragen.

Je kunt een paar dingen na kijken, maar zou vooral niet veel veranderen+ de instellingen zouden goed moeten zijn.

Je kunt checken dat±
Tabblad SIP - NAT support parameters - NAT Keep Alive Intvl: 15 staat
Op tabblad Line1 - NAT settings - NAT Keep Alive Enable: yes (NAT Mapping Enable: yes, wordt ook gedaan, maar zou niet hoeven)

Het kan natuurlijk zijn dat het modem van de provider een firmware update gehad heeft en het kan geen kwaad poorten te forwarden naar het ip adres van de SPA.
Je moet dan zeker weten dat die een vast IP adres heeft. Als je daaraan wilt gaan moet je maar melden, dan probeer ik je daarmee te helpen.

Kijk ook nog even na waar je vroeger tegen aangelopen bent, bv Re: Geluid storing sinds ±2 weken. Niet hetzelfde. Remedies waren, reset, snoertjes e.d.

Als je "gewoon" reset, door de stroom eraf te halen, is het goed modem en SPA van het stroom te halen, na 30 sec, het modem aansluiten en als die opgestart is de SPA aansluiten.

Een harde reset kan alleen als je alle gegevens paraat hebt. (het sip wachtwoord kan je alijd opnieuw ophalen in het BP portal).
ab_m_g

Berichtdoor gsm » Ma 08 Mei 2017, 21:58

Bedankt voor je hulp.
Ik wil aan de SIP niets doen want het heeft het altijd goed gedaan maar vorig jaar heb ik een nieuw modem/router gekregen en daar heb ik een portforward gemaakt voor de SPA en het zelfde zoals die in het vorige modem stond.
Ik heb de volgende portforwarding gemaakt :
UDP
Local IP adres : 192.168.1.10
Port 5060-5060
WAN IP adres : any
WAN port : 5060-5060

Nu heb ik in de SPA2101 gekeken en daar zie ik andere instellingen staan onder systeem status :
WAN connection : DHCP
Current IP adres : 192.168.1.4
LAN IP adres : 192.168.2.125

Het komt lijkt mij niet overeen en ik heb helemaal geen 192.168.2
Ook staat het op DHCP maar zet ik het op static IP met het in DHCP toegwezen IP adres dan heb ik ook geen telefoon kiestoon meer

Bellen gaat niet want na één keer overgaan gaat die in gesprekstoon
Bel ik met mijn mobiel naar mijn huisnummer gaat die wel over maar de bel gaat niet over op de huistelefoon

Als je mij kan helpen en nog wat wil weten dan hoor ik het graag
gsm

Berichtdoor ab_m_g » Di 09 Mei 2017, 12:04

Hoi Nol,

Ik vind het bijzonder dat je af en toe wel kunt bellen!

Ik gebruikte een SPA-3102. Veel is hetzelfde als die van jou. Je kunt hem bereiken in het netwerk via LAN en WAN poort. De WAN poort krijgt het IP van DHCP of stel je statisch in; de LAN poort zit in een ander netwerk, hier dus 192.168.2.125 . Dat heb je ooit ingesteld of de SPA heeft dat zelf bedacht weet ik niet. Je kunt dat controleren door in de LAN poort een kabel te steken en de andere kant de computer. Die krijgt van de SPA (die is ook router) een netwerkadres. Je tikt in een browser 192.168.2.125 en je komt in de SPA.

Dit was dus het adres van de LAN poort. Die zit in een ander netwerk om geen netwerk conflicten te veroorzaken.
Ik hoop dat ik het niet nodeloos gecompliceerd maak, maar 192.168.2.125 klopt dus wel.

Wat beter kan: geef je de SPA een static IP dan zou dat buiten het bereik van de adressen dat de modem/router uitdeelt (DHCP IP range) moeten zitten, maar wel in het zelfde netwerk, 192.168.1.xxx
Wat de IP range is, zie je in het modem bij DHCP.

Gegevens die je ook nodig hebt zijn Gateway adres, het adres waar je het modem op bereikt, netmask, waarschijnlijk in het modem te vinden = 255.255.255.0; DNS servers, daar kan je het Gateway adres invullen (1x invullen en de andere leeg laten).

Remote Management
Enable WAN Web Server: yes , betekent dat de SPA op de WAN poort bereikbaar is.

Als je de SPA een harde reset hebt gegeven zijn er instellingen die nagekeken moeten worden. Maar dat is niet het geval, toch?

Het is goed de instellingen van je nieuwe modem te doorzoeken op SIP ALG. Bij SIP/Voice of Security. Als het er is moet dit uit. Als het modem ook SIP heeft is het soms beter de SPA, op Line1 - SIP Port op 5080 te zetten.

Ik hoop dat je weer een stapje verder komt!

Groeten, Ab

PS als alles goed staat, modem en SPA even opnieuw opstarten.
ab_m_g

Berichtdoor gsm » Di 09 Mei 2017, 14:23

Ik kan in mijn DSL2745 geen DHCP range vinden
Wat ik zo vreemd vind is dat DHCP geeft 192.168.1.4 aan de SPA maar zet ik de SPA op het zelfde static IP adres dan heb ik geen telefoon kiestoon meer en doet de telefoon het helemaal niet meer. Het SIP1 lampje op de SPA brand dan ook niet meer.
Er veranderd dan toch niets ?
Uiteraard heb ik NetMask op 255.255-255-0 gezet en Gateway op 192.168.1.1
Zo staat het ook in mijn IP camera´s en die werken goed.
WAN web server staat op yes
gsm

Berichtdoor ab_m_g » Di 09 Mei 2017, 15:21

De DHCP range loopt van Start IP tot End IP.
Ik kan geen manual vinden van deze modem/router. Kan je van het scherm Network Settings o.i.d. een screenshot sturen?

Vaak is er in D-Link routers een Network Reservation mogelijk.
Als je dat (ook ergens bij Network Settings) vindt, moet je eerst de SPA wee in DHCP zetten. Hij vraagt dan de instellingen aan het modem/router en is dan daar te zien in een lijst; het kan ook zijn dat je het MAC adres in de modem/ router moet opgeven als het niet al in een lijst staat. In de SPA vind je het MAC adres op de info page.

Als dat kan is dat de beste manier. De SPA krijgt de juiste informatie van de router en houdt een vast IP (binnen de DHCP range). Dan kan je geldige portforwardings maken.

De D_Link is volgens mij een goede modem/router.
ab_m_g

Berichtdoor gsm » Di 09 Mei 2017, 17:27

Dit is de manual van mijn N300 ADSL modem/router : ftp://ftp.dlink.de/dsl/dsl-2745/documentation/DSL-2745_man_reva_Manual_en.pdf

Ik heb van alle pagina´s van de SPA even een print screen gemaakt en hopelijk werkt dat verhelderend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gsm

Berichtdoor ab_m_g » Di 09 Mei 2017, 20:46

Dat ziet er prima uit! Ook fijn dat je de handleiding heb, ik heb alles kunnen vinden wat ik zocht. Hoop ik maar dat de Internetprovider er geen aangepaste firmware ingezet heeft.

In de SPA kun je de tijd servers WAN Setup NTP Servers invullen.
Mijn Fritzbox heeft altijd de juiste tijd met 86.59.13.46 Mijn computer evenzo met time.windows.com

Opslaan en niets meer aandoen. Dus op DHCP laten staan.

In het modem, op de openingspagina SETUP klik je rechts op Local Network en kies je LAN Interface
Dan ik neem aan meer naar onder op de pagina
DHCP STATIC IP CONFIGURATION
IP Address 192.168.1.4
MAC Address 00:0E:08:E6:16:ED (Van de router status pagina maar in iets andere notatie)
<Add> klikken

Dan ik neem aan dat je eerst ADVANCED moet klikken
Rechts klikken op ALG - NAT ALG kiezen
In het rijtje dat je dan ziet SIP uitvinken (SIP ALG kan goed werken, maar geeft vaak problemen)
<Apply Changes> klikken

Dan hoop ik dat alles werkt! (Anders zien we wel verder :shock: )
'k Raad je aan de boel weer vers op te starten in fases zoals boven beschreven.

PS Je moet dan mogelijk nog wel de portforwardings doen.
ab_m_g

Berichtdoor gsm » Wo 10 Mei 2017, 17:21

Ik heb alles uitgevoerd zoals je het beschreven heb en wat denk : ;) de telefoon doet het weer :D
Ik ben net gebeld door mijn dochter en ik hoorde de telefoon weer overgaan en het gesprek was goed.
Hartelijk dank voor je geweldige hulp
gsm

Berichtdoor ab_m_g » Wo 10 Mei 2017, 18:44

Erg fijn dat het gelukt is! En graag gedaan :)
ab_m_g

Terug naar Problemen en oplossingen VoIP