VoIp en 4G

Stel hier uw vragen over de configuratie van uw VoIP hardware

VoIp en 4G

Berichtdoor fre3ke » Do 23 Feb 2017, 15:51

Hallo, medegebruikers,
Ik ben al jarenlang tevreden met Budgetphone en ik wil mijn telefoonlijn graag houden. Maar ik ga nu overstappen op 4G voor zowel thuis als onderweg en vroeg me af of er nog een Budgetphone-oplossing mogelijk is.

Thuis ga ik werken met een dongel in mijn laptop voor internet. Er is dus geen modem meer om mijn telefoon op aan te sluiten.

Is het b.v. mogelijk om mijn telefoon dan rechtstreeks op mijn laptop aan te sluiten? Ik kan nu nog niets proberen want mijn 4G abonnement gaat pas half maart in, maar ik zou voor een probleemloze overgang toch graag wat input ontvangen op deze vraag. Ook omdat ik anders mijn abonnement bij Budgetphone toch moet opzeggen.

Bij voorbaat dank!

Frederieke
fre3ke

Re: VoIp en 4G

Berichtdoor ab_m_g » Do 23 Feb 2017, 20:12

Beste Frederieke,

In mijn optiek zijn er verschillende dingen mogelijk met voip, je Budgetphone abonnement, maar de telefoon op de laptop aansluiten zit er niet bij.

De oplossing zonder verdere kosten is een softphone op de laptop installeren. Dan bel je met de ingebouwde speaker en microfoon van de laptop of een headset. Een gratis softphone is bijvoorbeeld deze.

Een andere optie is (bijvoorbeeld op Marktplaats 20-40 euro) een geschikte Fritzbox aanschaffen en op de usb ingang de dongel aansluiten. Op de Fritzbox sluit je de telefoon aan en je verbindt je laptop met een kabel of met wifi. Er zijn speciale LTE modellen, maar een Fritzbox 7360 of 7390 zou het ook moeten kunnen. (7490 is de nieuwste maar die vindt je niet zo op Marktplaats). Ik ben er niet zeker van dat de Fritz alle 4G dongels ondersteunt.

In dit geval kun je dus je telefoon blijven gebruiken.

Ik noem de Fritzbox omdat ik daar fan van ben en hem zelf gebruik, maar niet met mobiel internet. Er zijn ook andere modems die een 4G dongel ondersteunen.

Groet, Ab
ab_m_g

Berichtdoor fre3ke » Do 23 Feb 2017, 20:57

Hoi Ab,

Dank voor je antwoord. Dat geeft wat richting.

Een softphone zou geen echte oplossing zijn, want ik wil bellen en gebeld worden zonder mijn laptop aan te zetten. Dan lijkt de Fritz!box een betere oplossing. Maar ik denk dat ik dan sowieso de dongel beter kan inwisselen voor een 4g-router. Ik heb 60 euro voor de dongel betaald en ik kan deze nog terugsturen. Een 4G router met LAN-poorten kost 130 nieuw (geen Fritz!box).

Ik weet nu in ieder geval in welke richting ik moet zoeken en ik ga eens naar de opties kijken.

Frederieke
fre3ke

Berichtdoor ab_m_g » Vr 24 Feb 2017, 12:30

Leuk als je laat weten hoe het verder gaat. Er is niet veel te vinden over Budgetphone en 4G op het forum.
Succes! En groeten, Ab
ab_m_g

Berichtdoor fre3ke » Ma 10 Apr 2017, 19:22

Helaas heb ik problemen. Ik heb als modem gekozen voor Huawei CPE B593, besteld via Amazon.de. Het is eigenlijk een modem van de Duitse provider Otelo, maar daar heb ik tot nu toe geen last van gehad. Ik kan er gewoon mijn 4G-sim van T-mobile insteken en ik heb internet. Wel logt hij om de 5 minuten uit, daar moet ik nog even naar kijken.

Vandaag mijn telefoon erin geplugd en geprobeerd het modem op Budgetphone in te stellen.

Het leek makkelijk, de in te vullen informatie komt min of meer overeen met wat ik op mijn oude modem invulde. Alleen moet ik hier een "User Agent Port" invullen, waar ik maar 5016 van heb gemaakt. Maar het werkt nu niet echt, ik krijg beide kanten op direct de voicemail. Dus ik probeer met Budgetphone mijn mobiel te bellen en ik krijg direct de voicemail. Omgekeerd, dus vanaf mijn mobiel naar mijn Budgetphone-line, krijg ik ook direct de voicemail.

Voicemails komen netjes binnen, maar de telefoons gaan dus niet over. Iemand ideeën wat hier aan de hand kan zijn?
fre3ke

Berichtdoor ab_m_g » Ma 10 Apr 2017, 21:18

Hoi Frederieke,
Op internet vind ik geen handleiding en op de huawei site het hele model niet vreemd genoeg. Maar ik heb een manual op de computer voor een Huawei B593s LTE CPE modem.

In de webinterface op de pagina VoIP > SIP Server:
User Agent Port: 5060 (is de standaard poort)
Dat geldt ook voor de andere gevraagde poorten, proxy server port en registration server port: 5060.
Proxy server address: sip1.budgetphone.nl
Dat geldt ook weer voor de andere plekken waar adres gevraagd wordt, registration server adres en SIP server domain name.

Je kunt kijken of bij VoIP > Advanced Codec of de codecs goed staan, op PCMU en als tweede op PCMA.

Als dit allemaal goed staat en het modem opnieuw opgestart is, zou je in het portal moeten zien dat je nummer geregistreerd is.

Als het modem eerst wel de telefoon beantwoord en later niet meer, kun je naar VoIP > Advanced SIP - Registration timeout en daar (als het goed is staat dat op 3600 - dat is een uur) een kortere tijd van maken, bv. 10 minuten - 600 sec.

Ben benieuwd of je hier wat aan hebt!
Groeten, Ab

PS Als registratie in het portal helemaal niet lukt, zou je ipv sip1.budgetphone.nl waar dat staat 185.130.228.165 kunnen invullen.
PS2 In het modem: kan je de voip status zien? VoIP > VoIP Information.
ab_m_g

Berichtdoor fre3ke » Ma 10 Apr 2017, 21:39

Dat was ik vergeten te zeggen, op de pagina waar ik de ports moet invullen staat dat de User Agent Port niet dezelfde mag zijn als de Registration Server Port. Daarom heb ik een andere port ingesteld.

Ik heb bij de Codec gekeken, en de eerste staat op PCMA en de tweede op PCMU. Dat is de standaardsetting. Ik heb het net even omgedraaid zoals je schrijft, maar dat maakt geen verschil.

En bij de timeout zal het probleem niet zitten. De timeout is een maximum, geen minimum. Anders zou je steeds 10 minuten of een uur moeten wachten voordat de telefoonlijn weer werkt.

Mijn ingestelde account staat nog steeds als unregistered in het modem. Maar omdat de voicemail wel werkt, moet de registratie wel gedeeltelijk zijn gelukt. Ik blijf zelf ook nog zoeken naar een oplossing.
fre3ke

Berichtdoor fre3ke » Ma 10 Apr 2017, 22:01

Misschien ligt het probleem bij mijn telefoon zelf. De 'user agent port blijkt de SIP poort van het telefoontoestel te zijn. Die heeft bij mij geen SIP (denk ik) want ik heb een gewoon toestel in gebruik. Ik denk dat ik mijn Aastra toestel moet gaan instellen en aansluiten om het werkend te krijgen. Tot nu toe niet gedaan want de installatie is te ingewikkeld.

Ik kan ook proberen mijn oude DSL-modem aan te sluiten op mijn nieuwe 4G-modem, en dan mijn huidige telefoon weer op dat DSL-modem aansluiten. Ik kom erop terug.
fre3ke

Berichtdoor ab_m_g » Ma 10 Apr 2017, 22:20

User agent port is, denk ik, niet de poort van je analoge toestel. Herken je de andere velden wel, zoals registration server e.d.? Het modem heeft toch wel SIP aan boord, hoop ik.

In de manual staat: 2. In the User Agent port box, enter the port of the SIP account provided by your service provider. Dat is normaal gesproken 5060, maar je kan ook 5080 invullen (of 5016) het modem geeft dan aan de serve door op welke poort hij te bereiken is.

Al met al begint het met registreren; dat kan alleen op poort 5060.

Het je al eens sip1.budgetphone.nl vervangen door 185.130.228.165 ?

Voor de Aastra kun je kijken of je iets vergelijkbaars vindt bij de installatie instructies: viewforum.php?f=45

Succes!
ab_m_g

Berichtdoor ab_m_g » Di 11 Apr 2017, 15:58

Hoi Frederieke,
Ik heb nog even rondgekeken op internet (Google CPE B593 sip).

Op deze site vind je de juiste instellingen, met dus in alle drie de velden port 5060 en bij registratie time out 60. Dat laatste wil zeggen dat het modem, de sip applicatie iedere minuut zijn registratie vernieuwt; d.w.z. dat hij zich iedere minuut weer aanmeldt bij de server. Dan blijft de registratie dus actueel. Sommige apparaten hebben een keep alive setting. Dat heeft deze niet en daarom dit.

Als het modem aangeeft dat User Agent port niet dezelfde als die van registratie mag zijn, lijkt dat me een foutje in de firmware. Dat komt voor, zie deze site, maar die kan tenminste nog uitbellen. Dat kan het dus niet zijn. (Een firmware update vind ik riskant, maar er is wel een te vinden).

Dan is er een SIP ALG instelling. Meestal gaat dit fout. Je kunt controleren (Security > ALG) dat het uit staat; of instellen als je dat nodig hebt, zoals mensen hier. Daar heeft het modem geen publiek ip.
Als je een andere ATA erachter zet moet je ook met SIP ALG rekening houden.

Tot slot moet je internet provider SIP verkeer niet blokkeren.
ab_m_g

Volgende

Terug naar Problemen en oplossingen VoIP