VoIp en 4G

Stel hier uw vragen over de configuratie van uw VoIP hardware
Bericht
Auteur
fre3ke

Re: VoIp en 4G

#11 Bericht door fre3ke » wo 12 apr 2017, 11:25

Dank je wel Ab, ik heb me zelf ook al suf gezocht op internet maar ik vind gewoon geen antwoorden. Ik heb ook geprobeerd de domeinnaam te verwisselen voor het IP-adres, of alle poorten op 5060, geen verschil.

Ik ga Budgetphone vragen of er niet een separate lokale poort bestaat omdat mijn modem zegt dat het niet dezelfde mag zijn als de registration port.

ab_m_g

#12 Bericht door ab_m_g » wo 12 apr 2017, 11:47

Jammer dat het nog niet werkt.

Kan je nog kijken naar het IP adres dat het modem van de provider heeft gekregen; is dat een publiek of intern IP? Dan kan je de instelling met SIP ALG doen. (Kan zo-ie-zo geen kwaad te proberen)
Welke firmware zit er in, kan je dat zien?

En staat het mobiele netwerk VOIP toe -

fre3ke

#13 Bericht door fre3ke » wo 26 apr 2017, 14:27

Nou, het is eindelijk opgelost. Ik heb een nieuw wachtwoord aangevraagd op aanraden van de helpdesk en toen werkte het. Het nieuwe wachtwoord is korter dan het oude wachtwoord, misschien daarom. Als ik het oude wachtwoord opnieuw invulde, was dat altijd langer dan wat er als stond. Alsof het modem zelf een aantal tekens van het wachtwoord afhaalde. Of dat nou het probleem was weet ik niet, je kan het wachtwoord niet zichtbaar maken. In ieder geval werkte een nieuw wachtwoord aanvragen.

Ik heb wel verschillende poorten nu: 5060 voor de User Agent Port, en 5070 voor de overige poorten. Of dat echt nodig is weet ik niet, ik heb ook echt geen zin om dat nog een keer uit te proberen, maar het is in overeenstemming met wat het modem zegt: verschillende poorten.

Dus met dit 4G modem kan je ook VOIP bellen en dan zal het met andere modems ook kunnen. Voordeel van dit modem is wel dat je een oude analoge telefoon kan aansluiten. Twee zelfs.

ab_m_g

#14 Bericht door ab_m_g » wo 26 apr 2017, 17:01

Gefeliciteerd! De aanhouder wint 8-) !

fre3ke

#15 Bericht door fre3ke » do 18 mei 2017, 11:55

Nog even een update.

Als de simkaart in het modem zit en het modem aanstaat, en er is een analoge telefoon op aangesloten, dan komen alle telefoontjes naar het mobiele nummer, op de analoge telefoon binnen. Als ik Voip uitzet, en uitbel, gaat dat ook via de SIM-kaart. Ik heb niet onderzocht of Voip bij uitbellen voorrang krijgt op het moment dat het is ingesteld.

Voor mij was een belangrijk voordeel van Voip-bellen boven mobiel dat je minder straling in je lichaam krijgt, en dat je een ergonomische hoorn hebt, en dat je batterij niet leeg gaat. Ik heb onbeperkt bellen bij deze sim-kaart, dus waarschijnlijk zeg ik Voip op nu ik via een analoog toestel kan bellen.

lemon

#16 Bericht door lemon » do 18 mei 2017, 13:53

Had je ook gedacht aan de mogelijkheid om een softphone app in te stellen op je smartphone waar je ook op kunt worden gebeld zoals Groundwire? (van Acrobitz https://goo.gl/CExVXA en https://goo.gl/ODN3NC)

Er is nog een softphone app waarop je zelfs extra mobile telefoonnummers kunt ontvangen ZONDER extra simkaart. Maar van een andere ontwikkelaar. De naam ontschoot me op dit moment.... Via Groundwire kune je met je eigen sip provider bellen en ook video-phone is mogelijk. Je kunt een sip-url invoeren en teveel om op te noemen. Wie minder verstand heeft van Softphones kan de 'gewone' softphone van acrobits uit de voeten.

Groundwire heeft namelijk zoveel mogelijkheden dat het gaat duizelen (af en toe). Je vind ze in de app-shop van jouw ios of android telefoon.

ab_m_g

#17 Bericht door ab_m_g » do 18 mei 2017, 16:27

@fre3ke

Het Huawei CPE B593 modem is dus een geweldig ding!

Je begon met:
ik ga nu overstappen op 4G voor zowel thuis als onderweg en vroeg me af of er nog een Budgetphone-oplossing mogelijk is.
Het kan dus goed met 4G, als je databundel toereikend is, maar je belt met je mobiele abonnement; dat kost geen extra data. Als je niet op een vast BP nummer bereikbaar wilt zijn, kun je dus zonder Budgetphone.

Blijft onderweg. Hoe doe je dat dan, simkaart shuffle: in het modem, dan weer in mobiel en omgekeerd? En internet op je laptop onderweg? Sommige aanbieders leveren een extra data-simkaart voor een klein bedrag (zou me erin moeten verdiepen voor details, maar heb dat bij Vodafone langs zien komen)

Wat niet ter sprake is gekomen, is dat je je mobiel ook als hotspot kunt instellen en zo met wifi je laptop kunt verbinden. Misschien een oplossing voor onderweg. Je ziet dan wel af van analoge telefoon (onderweg).

Ik ben het met je eens dat bellen met een analoge telefoon prettiger is, ook voor de straling. Een DECT telefoon geeft veel minder straling af.

Wat die straling betreft. Ik heb FTA tv. Dat wil zeggen: buitenantenne, dongel in de computer en een aantal zenders zijn vrij te ontvangen. Als iemand op enkele meters afstand van de buitenantenne mobiel belt (komt gelukkig niet vaak voor) valt het beeld totaal weg door de straling van de telefoon.
Ik heb ook ooit een interview met een Phillips ingenieur gehoord die werkte aan mobiele telefonie en een auto, waar de straling niet weg kan, vergeleek met een magnetron, als je belt.

Ik vind het dus niet overdreven dat je rekening houdt met 4G straling. Maar wat denk je dat er gebeurt als je via het 4G-modem belt? Daar wil je dan toch ook niet te dichtbij zitten...

PS Ik ga niet op het bericht van lemon in, omdat je met zijn oplossing toch met voip met je mobiel belt.

Plaats reactie